01, 02, 03

This page contains poetry with accompanying audio recordings

A Few Quatrains of
`Omar Khayyām

     Quatrain 1      Next Quatrain >>
چند رباعی از عمر خیّام 

 

 


Learn the VOCABULARY for Quatrain 1  
       Listen-recitation style  
Ali Dashti Edition,
source
page 247
quatrain 19

 
When the creator set up the composition of nature

For what reason then did He have to throw in shortcomings?

If this construction didn't turn out nice, whose fault is it?

But if it did turn out nice, why the destroying of it?

دارنده چو ترکیب ِ طبایع آراست

باز از چه سبب فکندش اندر کم و کاست
گر نیک نیامد این بنا عیب کراست
ور نیک آمد خرابی از بهر ِ چراست
      
This robāi scanned for meter in two ways

One way (including traditional scansion patterns)   Listen-Scanned style #1

  ˉ   ˉ ˉ ˉ ˘   ˘ ˉ ˉ ˘   ˘ ˉ ˉ  
  راست   آ یع با ط َ   بِ کی تر چو   ده رن دا  
  rāst   ’ā ye‘ ta   be ki tar cho   de ran  
  فاع   مفاعیلن   مفاعیلُ   مفعولُ  
  fā`   mafā`ilon   mafā`ilo   maf `ulo  
     
  ˉ   ˘ ˘ ˉ ˉ ˘   ˉ ˘ ˉ ˘   ˘ ˉ ˉ  
  کاست   مو کَ در شن دَ   کن فِ بب سَ   چه زز با  
  kāst   kam ka dar shan da   kan fe bab sa   che zaz  
  فاع   مفاعیلن   مفاعلن   مفعولُ  
  fā`   mafā`ilon   mafā`elon   maf `ulo  
     
  ˉ   ˘ ˘ ˉ ˉ ˘   ˉ ˘ ˉ ˘   ˘ ˉ ˉ  
  راست   کِ بُ عی نا بَ   دین مَ یا نَ   کُ نی گر  
  rāst   ke bO ‘ay ba   din ma na   kO ni gar  
  فاع   مفاعیلن   مفاعلن   مفعولُ  
  fā`   mafā`ilon   mafā`elon   maf `ulo  
             
  ˉ   ˘ ˘ ˉ ˉ ˘   ˉ ˘ ˉ ˉ   ˘ ˉ ˉ  
  راست   چِ رِ بَه از بی   را خَ مد آ   کُ نی ور  
  rāst   che re bah ’az bi   kha mad ā   kO ni var  
  فاع   مفاعیلن   مفاعلن   مفعولُ  
  fā`   mafā`ilon   mafā`elon   maf `ulo  
     

Another way

  ˉ   ˉ ˉ ˉ   ˘ ˘ ˉ ˉ   ˘ ˘ ˉ ˉ  
  راست   آ یع با   ط َ بِ کی تر   چو ده رن دا  
  rāst   ’ā ye‘   ta be ki tar   cho de ran  
     
  ˉ   ˘ ˘ ˉ ˉ   ˘ ˉ ˘ ˉ   ˘ ˘ ˉ ˉ  
  کاست   مو کَ در شن   دَ کن فَ بب   سَ چه زز با  
  kāst   mo ka dar shan   da kan fa bab   sa che zaz  
     
  ˉ   ˘ ˘ ˉ ˉ   ˘ ˉ ˘ ˉ   ˘ ˘ ˉ ˉ  
  راست   کِ بُ عی نا   بَ دین مَ یا   نَ ک نی گر  
  rāst   ke bO ‘ay   a din ma   na kO ni gar  
             
  ˉ   ˘ ˘ ˉ ˉ   ˘ ˉ ˘ ˉ   ˉ ˉ ˉ  
  راست   چِ رِ بَه از   بی را خَ مد   کا نی ور  
  rāst   che re bah ’az   bi kha mad   ni var  
Poems may often be scanned in more than one way.  However, the rob`āi is unique in that the lines of a single rob`āi are not even required to be of the same pattern.  See robāi meter.
 
Listen to the Calcutta version
Calcutta version
(Stanza 86)

 
When the creator set up the composition of nature

For what reason then did He have to throw in shortcomings?

If it turned out nicely, what gain from breaking it

But if the final forms turned out badly, what's fault is it?

دارنده چو ترکیب ِ طبایع آراست

باز از چه سبب فکندش اندر کم و کاست
گر نیک آمد شکستش از بھر چه سود
ور بد آمد پس این صور عیب چراست
   
Edward FitzGerald Editions Inspired by this Quatrain. source
   
  1st ed, 1851, (stanza 63):

None answered this; but after Silence spake
A Vessel of a more ungainly Make:
“They sneer at me for leaning all awry:
What! did the Hand then of the Potter shake?”

5th ed, 1889, (stanza 86):

After a momentary silence spake
Some Vessel of a more ungainly Make:
“They sneer at me for leaning all awry;
What! did the Hand then of the Potter shake?”

FitzGerald's Iambic Pentameter
 
  ˘ ˉ ˘ ˉ ˘ ˉ ˘ ˉ ˘ ˉ  
  af ter a mo men ta ry si lence spake  
     
     
  ˘ ˉ ˘ ˉ ˘ ˉ ˘ ˉ ˘  ˉ  
  some ves sel of a more un gain ly make  
     
     
  ˘ ˉ ˘ ˉ ˘ ˉ ˘ ˉ ˘ ˉ  
  they sneer at me for lean ing all a wry  
     
     
  ˉ ˉ ˘ ˉ ˘ ˉ ˘ ˉ ˘ ˉ  
  what did the hand then of the pot ter shake  
 
Click to validate